علت وجود خون در مدفوع و عوارض خونريزي مقعدي

۱۴ بازديد

علت وجود خون در مدفوع و عوارض خونريزي مقعدي

مشاهده خون در مدفوع از علائم رايج بسياري از بيماري ها است، كه نياز به بررسي دقيق تر دارد. البته به جز در مواردي نادر، خون در مدفوع خطرناك نبوده و قابل درمان است. پس با مشاهده آن دستپاچه نشده و براي درمان اقدام نماييد. با ما همراه  شويد تا شما را با انواع، عوارض و علت خون در مدفوع آشنا نماييم :

 انواع خونريزي مقعد

انواع خونريزي از مقعد به اين شرح است :

  • ملنا (مدفوع سياه رنگ) : اين نوع خونريزي موجب مي شود، مدفوع رنگي سياه و قيري به خود گرفته و بد بو شود. اين نوع خونريزي نشان دهنده ي آن است كه دستگاه گوارش فوقاني دچار مشكل شده و خونريزي مي كند، يعني ممكن است معده (حداقل 100 سي سي خون نياز است.) و يا روده كوچك دچار خونريزي شود. براي توليد ملنا 14 ساعت زمان نياز است.
  • هماتوشزي : اين نوع خونريزي ناشي از مشكلات دستگاه گوارشي تحتاني يعني روده ها ايجاد مي شود. رنگ خون هماتوشزي معمولاً روشن و سرخ رنگ است.
  • مخفي : اين نوع خونريزي با چشم قابل مشاهده نبوده و نياز به بررسي هاي آزمايشگاهي دارد.

 عوارض خونريزي از مقعد

مهمترين عارضه اي كه ممكن است به جز عوارض علت اصلي خونريزي از مقعد پديد آيد، كم خوني است كه خود مشكلات ديگري را به همراه دارد. به خصوص اگر اين خونريزي به مدت طولاني باشد و بيماري نسبت به درمان آن اقدامي انجام ندهد.

 علت وجود خون در مدفوع

لخته خون در مدفوع بسته به ميزان و نوع خونريزي، مي تواند علل مختلفي را شامل شود كه در ادامه به تشريح آنها مي پردازيم :

بيماري بواسير يا هموروئيد

بواسير يا هموروئيد موجب خونريزي مقعد

بواسير يا هموروئيد يكي از انواع شايع بيماري هاي مقعدي است كه ناشي از التهاب و تورم و يا واريسي شدن عروق در ناحيه مقعد ايجاد مي شود. بواسير در اثر وارد آمدن فشار بيش از اندازه به مقعد ناشي از رابطه مقعدي، بارداري، ورزش هاي سنگين و … ايجاد مي شود. اين بيماري علائمي از جمله درد، سوزش، خارش و خونريزي (در مراحل پيشرفته تر) را به همراه دارد. خونريزي ناشي از بواسير معمولاً از نوع هماتوشزي و يا مخفي است.

وجود خون در مدفوع از دلايل ديورتيكوليت

در صورتي كه ديورتيكولهاي جداره روده بزرگ يا كوچك (برجستگي هاي روده) دچار التهاب و عفونت شوند، اين بيماري ايجاد مي شود. ديورتيكوليت با علائمي از جمله درد، تب، تغييرات اجابت مزاج و خونريزي نمايان مي شود.

خون در مدفوع از دلايل شقاق يا فيشر مقعد

شقاق يا فيشر مقعد از علل خون در مدفوع

يكي ديگر از دلايل شايع خون در مدفوع ايجاد شقاق يا فيشر مقعدي است. شقاق از بيماري هاي مقعدي است، كه ناشي از ترك خوردن ديواره مقعد ايجاد مي شود. اين بيماري نيز در اثر وارد آمدن فشار بيش از اندازه به عضلات مقعد ايجاد مي شود و علائمي از جمله درد، سوزش، خارش و خونريزي از مقعد را به همراه دارد. لخته خون در مدفوع ناشي از شقاق از نوع هماتوشزي است.

خون در مدفوع از علائم زخم پپتيك ( زخم معده)

زخم معده نوعي آسيب خوش خيم است، اين زخم در 90% مواقع ناشي از هليكوباكتر پيلوري ايجاد مي شود، و استرس آن را تشديد مي كند.اين زخم معده معمولاً بر روي پوشش معده ايجاد مي شود و خونريزي از اين زخم موجب مدفوع قيري يا سياه رنگ مي شود.

سرطان كولوركتال از دلايل خون در مدفوع

سرطان كلوركتال از علل خون در مدفوع

از دلايل كمتر شايع خون در مدفوع، سرطان كولوركتال يا سرطان روده است.اين بيماري در ابتدا بدون علائم است اما با پيشرفت بيماري علائمي از جمله اسهال يا يبوست، خون در مدفوع، خستگي و … ايجاد مي شوند.

IBD يا بيماري روده‌اي التهابي

بيماري التهابي روده (IBD) به معني التهاب بخشي از روده است، اين بيماري داراي دو نوع كرون و كوليت است. اين بيماري موجب اسهال، درد، خستگي، كاهش وزن و خونريزي مي شود. خونريزي ناشي از IBD معمولاً از نوع هماتوشزي است. اين بيماري غير قابل درمان بوده و تنها با دارو كنترل مي شود.

فيستول مقعد

فيستول مقعد موجب خون در مدفوع

نوعي ديگر از بيماري هاي مقعدي است كه به معني اتصال دو ارگان از بدن به يكديگر است، فيستول مقعد، ديواره روده را به پوست اطراف مقعد متصل مي كند. فيستول درد بسياري را به همراه دارد و موجب عفونت مي شود و معمولاً موجب خونريزي حين اجابت مزاج مي شود.

خون تازه در مدفوع

مشاهده خون قرمز و خون تازه در مدفوع معمولاً ناشي از خونريزي از قسمت انتهايي دستگاه گوارش است، و علت آن نيز اغلب بيماري هاي مقعدي نظير بواسير، شقاق، فيستول و … مي باشد. البته مشاهده خون تازه مي تواند از علل ديگري نيز نشات گيرد، و نياز به بررسي هاي دقيق پزشكي دارد.

چه زماني به پزشك مراجعه كنيم؟

مراجعه به پزشك در صورت خوتريزي مقعد

مراجعه به پزشك در صورت مشاهده هر نوع خونريزي الزامي است، زيرا كه علت خون در مدفوع هر چه كه باشد، نياز به درمان فوري پزشكي دارد، زيرا در غير اين صورت بيمار دچار عوارض خونريزي، يعني كم خوني مي شود. همچنين در صورتي كه همراه با ديدن خون در مدفوع علائمي ديگري از جمله سرگيجه، تاري ديد،گيجي، غش، حال تهوع و پوست سرد داريد، لازم است، بلافاصله به پزشك مراجعه نماييد.

 وجود خون در مدفوع نوزادان و كودكان

خون در مدفوع كودكان يا نوزادان مي تواند ناشي از علل مختلف ايجاد شود، شايع ترين علت مشاهده خون در مدفوع نوزادان يا كودكان ايجاد زخم در ديواره مقعد يا همان شقاق است. از ديگر علل بروز اين مشكل مي توانيم به آلرژي‌ نوزاد به شير گاو، نوشيدن بيش از اندازه شير، عفونت، پاسخ آلرژيك، زخم در سينه مادر، يبوست، خراش مقعدي و كوليت اشاره كنيم. در صورتي كه با اين مشكل مواجه شديد، براي تشخيص علت و درمان با پزشك مشورت نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.