شباهت و تفاوت شقاق و بواسير يا هموروئيد

۱۳ بازديد

شباهت و تفاوت شقاق و بواسير يا هموروئيد براي تشخيص و درمان مناسب

شباهت و تفاوت شقاق و بواسير يا هموروئيد براي تشخيص و درمان مناسب

به منظور بررسي تفاوت شقاق و بواسير لازم است به بررسي اين بيماري ها بپردازيم تا با ماهيت اين آنها آشنا شويد.

بيماري بواسير با نام هموروئيد نيز شناخته ميشود. منظور از اين بيماري اتساع و گشاد شدن عروق مقعدي است. اين عارضه در اثر وارد آمدن فشار بيش از اندازه به مقعد ايجاد مي شود و همراه با نشانه هايي از جمله درد، سوزش، خارش، خونريزي است و در مراحل پيشرفته تر با زائده هاي گوشتي بيرون زده از مقعد نمايان مي شود.

بيماري شقاق يا همان ترك مقعدي به ايجاد زخمي عميق و طولي در ديواره مقعدي گفته مي شود. اين زخم به علت قرار گرفتن در ناحيه اي حساس معمولاً ملتهب و خارش دار است. شقاق نيز بر اثر وارد آمدن فشار زياد به مقعد ايجاد مي شود و علائمي مانند درد، سوزش، خارش، خونريزي و … را ايجاد مي كند. حال كه با ماهيت اين بيماري ها آشنا شديد به بررسي تفاوت شقاق و بواسير مي پردازيم :

تفاوت شقاق و بواسير

عكس بواسير و شقاق

از مهمترين تفاوت هاي شقاق و بواسير مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

  • نحوه درد : درد ناشي از بواسير مداوم بوده و فرد در تمام طول روز اين درد را احساس مي كند. در صورتي كه درد ناشي از شقاق مقطعي ولي تير كشنده است. اين درد معمولاً هنگام اجابت مزاج و پس از آن احساس شده و همين امر موجب مي شود، فرد از رفتن به دستشويي را به تاخير اندازد.
  • تفاوت در نشانه هاي ظاهري : همان طور كه در عكس بواسير مشخص است موجب بيرون زدن بافت هاي گوشتي زائد از مقعد مي شود در حالي كه شقاق يا فيشر موجب بروز زخمي طولي در ديواره مقعدي مي گردد.
  • درمان : اغلب موارد شقاق و بواسير با استفاده از درمان هاي خانگي قابل رفع است اما درمان بواسير با روش‌هاي خانگي قطعي نبوده. در مقابل شقاق به جز مواردي محدود با درمان هاي خانگي و رعايت برخي نكات قابل رفع است.

شباهت  شقاق و بواسير

تا به حال در رابطه با تفاوت شقاق و بواسير توضيح داديم اما خوب است بدانيد اين دو بيماري بي شباهت به يكديگر نبوده و علائم و علت هايي مشتركي دارند كه موجب شده تشخيص هر دو آنها از يكديگر براي بيماران به سختي انجام شود. برخي از مهمترين شباهت هاي اين دو بيمار به اين شرح است:

  • در درجه اول خوب است بدانيد هر دوي اين بيماري ها در دسته بيماري‌هاي مقعدي قرار دارند.
  • مهمترين علت هر دوي اين عارضه وارد آمدن فشار به مقعد در اثر عوامل مختلف است و مهمترين آن يبوست مي باشد.
  • اين بيماري ها علائم مشتركي از جمله درد، خارش، خونريزي، التهاب و سوزش را ايجاد مي كنند.

با وجود همه اين نكات در صورت كه به مبتلا شدن هريك از اين بيماريها شك داريد، به نشانه ها و علائم و اكتفا نكنيد و به منظور بررسي هاي بيشتر با پزشك متخصص مشورت كنيد. حتي اگر قصد انجام درمان هاي خانگي براي برطرف كردن اين بيماري ها را داريد قبل از انجام هر اقدام با پزشك مشورت كنيد. در مواردي انجام درمان هاي خانگي و سر خود نه تنها به بهبود شرايط كمك نكرده بلكه در تشديد آن نقش دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.