بيماري كيست مويي و راه هاي درمان آن

۶ بازديد

در حقيقت درمان اين بيماري جراحي است و تا هنگامي كه كيست داراي مو با حاشيه اي از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بيماري خود را به صورت بازگشت هاي دوباره توام با ترشح چرك و درد نشان خواهد داد و پس درمان داروئي مقامي در درمان سينوس مويي نخواهد داشت.

كيست مويي يا سينوس پايلونيدال به طور شايع در قسمت تحتاني ستون فقرات در ناحيه دنباليچه مي باشدكه بيماران با شكايت ترشح و درد در اين ناحيه مراجعه مي كنند. اين از سن 15 تا 24سال شايع است و بعد از40سالگي غير شايع مي باشد. كيست مويي يا سينوس پايلونيدال كه بيشتر در آقايان ديده مي شودبه 2 عامل اصلي بستگي دارد:

 

 

عوامل ايجاد كيست مويي

 

1-ارثي بودن اين بيماري

2-علت شايع تر فرورفتن موهاي ناحيه به داخل پوست.براي همين اين بيماري بين افراد پر مو و افرادي كه شغل نشسته دارند بيشتر است از ديگر عوامل مي توان به تعريق شديد در محل كيست مويي – شكاف عميق بين دو باسن- چاقي و غيره اشاره كرد.

 

غالبا كيست مويي يا سينوس پيلونيدال تا هنگامي كه به حالت حاد دچار عفونت نشده باشد؛ علامتي ندارد. در اين حالت، فقط تظاهر بيماري، وجود حفره اي زير پوستي در فاصله دو باسن و كمي بالاتر از باسن مي باشد كه احتمال دارد اندازه اي به قطر يك تا چند سانتيمتر داشته باشد؛ داراي تعدادي مو باشد و از طريق چند سوراخ ريز به سطح پوست راه داشته باشد. در اين حالت، فقط در معاينه، سوراخ هاي ريز پوست در فاصله بين دو باسن قابل ديدن مي باشد. با پديد آمدن عفونت، نشانه هاي زير ظاهر مي شود:

درد خود به خودي يا احساس درد با لمس كردن، قرمزي، تورم قسمت مبتلا، تب و لرز و ترشح چرك يا خونابه. اگر مجراي اين سوراخها بسته شود؛ ترشحات چركي درون حفره جمع مي شود و منجر به پديد آمدن آبسه مي گردند كه با درد شديدي توام مي باشد.

 

تشخيص كيست مويي

تشخيص بيماري كيست مويي به صورت باليني و به وسيله پزشك، به آساني قابل انجام مي باشد. اگر به هر علتي نمي توانيد يا نمي خواهيد به پزشك مراجعه كنيد مي توانيد اطمينان داشته باشيد كه حتي در صورتي كه در تشخيص شخصي خود هم دچار اشتباه شده باشيد، با انجام دستورات درماني اين سايت دچار عارضه يا آسيبي نخواهيد شد.

درمان هاي علامتي و تسكيني، به كارگيري از آنتي بيوتيك و تخليه چرك با برش روي كيست مويي يا تخليه كامل كيست مويي توسط جرّاحي، از درمان هاي شايع مي باشند؛ ولي تجربه هاي اخير نشان داده كه تقريباً هيچ گاه احتياجي به انجام درمان پرعارضه، پرخرج و پرزحمت كيست مويي از راه جراحي نيست.

 

اگر فردي با آبسه قسمت كيست مويي به پزشك مراجعه نمايد بايست تحت عمل جراحي اورژانس تخليه آبسه كيست مويي قرار بگيرد. در صورت وجود سلوليت و التهاب پوستي آنتي بيوتيك تجويز مي گردد اما در صورت نبود آن نيازي به آنتي بيوتيك نيز نيست. هنگامي كه آبسه تخليه شد، رفع التهاب پوستي مدتي طول مي كشد. زماني كه عفونت و التهاب پوستي به صورت كامل بهبود يافت مي توان عمل اصلي خروج كيست مويي را انجام داد.

اگر در تشخيص پزشك درباره فردي كه آبسه اين ناحيه را دارد سينوس واضح پوستي مشاهده نگردد احتمال دارد اين آبسه به علت كيست مويي نبوده و با تخليه اوليه درمان شود. بنابراين بهتر است چند ماه به بيمار مجال داده شود. هنگامي كه تشخيص كيست مويي برعهده بيمار  گذاشته مي شود عمل جراحي اصلي بايست هرچه زودتر انجام شود. به اين خاطر كه با طي زمان دامنه كيست مويي زياد مي شود و عارضه هاي آن نظير فيستول در روي پوست ظاهر مي شود و آرام كردن درد كيست مويي دشوار مي گردد، همينطور در مواقعي كه كيست مويي رشد كرده درمان سنتي كيست مويي سفارش نمي گردد.

انجام آزمايش هاي رايج پيش از عمل جراحي، ناحيه عمل كيست مويي بايست بدون مو باشد، عمل كيست مويي مناسب است در مركز جراحي يا بيمارستان انجام شود تا عمل كيست مويي به صورت كامل بي حس انجام گردد تا همه قسمت هاي دچار شده به كيست مويي برداشته شود و دوباره برنگردد و بهتر است عمل با بي حسي از قسمت كمر يا بيهوشي عمومي انجام گردد.

 

من بخشي از علائم رايج كيست مويي را براي شما بيان مي كنم تا در صورت مشاهده هر كدام از اين علائم سريعا به پزشك مراجعه كنيد. اما قبل از آن مايل هستم باز هم به ارثي بودن كيست مويي اشاره اي دوباره داشته باشم.

بخشي از علائم كيست مويي:

علائم كيست مويي يا سينوس پايلونيدال:

 

1-ايجاد عفونت وتب ولرز و حالت تهوع با ترشح چرك وخونابه

2-احساس درد با لمس به روي ورح در ناحيه مبتلا به سينوس

3-ايجاد عفونت به همراه تورم قرمز رنگ به همراه درد خود به خودي

4-ايجاد آبسه به همراه درد شديد كيست مويي با معمولا با درد شديدي همراه است.

5-ايجاد حفره هاي زير پوستي در فاصله بين دو باسن و يا كمي بالاتر از مقعد

6-بوي بد ترشحات در كيست مويي

7-ايجاد درد در هنگام نشستن

 

علت هاي بيماري كيست مويي

علت كيست مويي داراي مولفه هاي متنوعي است كه اصلي ترين آن مولفه ژنتيك مي باشد و برخي اوقات بيماري در چند فرزند يك خانواده و يا پدر و فرزند ديده شده است. در حقيقت اصلي ترين مولفه در اين بيماري ژنتيك و ژن ناقص مي باشد كه در موهاي آن قسمت به جاي آنكه از سمت ريشه به سمت پوست در بيايد به طور مستقيم بدون اينكه بيرون زدگي به سوي زير و بافت زير پوست روانه مي شود و با نفوذ موها، باعث التهاب گشته و منجر به پديد آمدن حفره در بدن مي گردند كه كناره آن را با توده و كيست مويي مي گيرند و رفته رفته درون اين توده ترشحات يكجا جمع مي شوند و منجر به التهاب مي گردند، برخي اوقات با ترشحات چركي و برخي اوقات با دردهاي خيلي اذيت كننده و يا تورم و چرك همراه هستند و يا برخي اوقات يك سوراخ كوچك در آن ناحيه ايجاد شده و اين چرك شروع به بيرون آمدن مي كند.

نخستين مولفه آن در حقيقت ژنتيك مي باشد و اينگونه به نظر مي رسد كه دومين مولفه آن در اشخاصي پديد مي آيد  كه موهاي بيشتري دارند كه اين دليل جندان دليل محكمي نيز نمي باشد، ما شاهد بيماران ​ بوده ايم كه خانم يا دختر بوده اند و در آن ناحيه موي بيشتري نيز نداشته اند و يا اگر هم داشته اند موي كركي بوده است، همينطور اشخاص پر مويي نيز بوده اند كه به هيچ نحوي گرفتار اين بيماري نشده اند. در نتيجه مولفه مو به تنهايي نمي تواند عامل و علت ابيماري كيست موئي باشد ..

 

علت هاي بيشتر كننده كيست مويي

امروزه همانند سابق كه بيماري كيست مويي در رانندگان جيپ زياد رخ مي داد، با نشستن هاي دراز مدت پشت ميز و محل كار تشديد مي گردد. اكثرا پرسش مي پرسند كه آيا اين بيماري سابقا نيز وجود داشته يا نه و اكنون به چه دليلي بيشتر از سابق گشته است؟ در گذشته نيز اين بيماري وجود داشته اما ميزان نشستن افراد آنقدر بيشتر نبوده و به ندرت مشاهده مي شده است. به طور دقيق ما در دوران آموزشي شايد ماهي 5 يا 6 نمونه از اين موردها را ديده ايم به اين خاطر كه  در آن مدت زمان حركت و جنب و جوش بيشتر بوده اما امروزه هفته اي 20 تا 30 نمونه ديده مي شود هنگامي كه تحركات كمتر گردد مسلما آن بافتي كه التهابي مي باشد خيلي زودتر خودش را ظاهر مي كند.

 

مولفه ديگر هورمونال است كه غالبا در زمان دوران نوجواني و جواني رخ مي دهد كه غدد ترشحي آن قسمت مقداري فعال تر مي گردد، هنگامي كه فعال گردد بزرگ تر و بزرگ تر مي شود و احتمال دارد ميكروبي نيز وارد بافت غده اي آن قسمت گردد و التهاب و تورم ايجاد كند. بيماران به دو حالت به ما مراجعه مي كنند، يا به حالت تصادفي بوسيله خودشان يا آشنايان سوراخي در قسمت كمر قسمت فوقاني دنبالچه مشاهده مي كنند و متوجه مي شوند كه برخي اوقات نيز نشتي دارد و يا متوجه نمي گردند و به طور تصاوفي با يك تورم بزرگ و بسيار سوزناك در آن قسمت روبرو مي شوند كه در اين حالت دريچه بسته مي شود و جمع شدن ترشح حاصله و ميكروب نشسته و آبسه پديد مي آيد.

 

درمان ، معالجه و جراحي كيست مويي با ليزر

شيوه جراحي كيست مويي با ليزر

چه با چاقو و چه با ليزر مي توان جراحي كرد اما از عيب هاي جراحي با چاقو ، احتياج به جراحي، بيهوشي و چند هفته در خانه خوابيدن، درد و پانسمان كردن هاي بسيار است اما در جراحي با ليزر اين ها اتفاق نمي افتد، مي توان از برتري هاي درمان با ليزر براي كيست موئي به خوبي نام برد در اين حالت جراحي بي حسي موضعي انجام مي شود و همين بي حسي موضعي 24 تا 48 ساعت جلوي درد بيمار را مي گيرد و پس از آن نيز درد زيادي اتفاق نمي افتد و احتياجي به تراشيدن و بستري شدن در بيمارستان نيست و بيمار هر وقت كه به حمام مي رود با همان ليف و صابون بعد از چند روز مي تواند داخلش را شسته و در نتيجه بعد از 24 ساعت يا نهايتاً 48 ساعت مي تواند به آساني نسشته و كارهاي روزانه خود را انجام دهد.

 

مزاياي به كارگيري از ليزر براي جراحي كيست مويي

احتياجي به بيهوشي عمومي يا نخاعي و بستري شدن در بيمارستان نيست.

نبود درد در جراحي با ليزر به صورتي كه بيمار از روز بعد از عمل مي تواند راحت بنشيند، اين در حالي است كه در جراحي معمولي بيمار به مدت چند هفته بايد در خانه بماند و از كار روزانه دوري كند.

در جراحي با ليزر احتياجي به پانسمان درون زخم و تراشيدن زخم نيست و از روز بعد بيمار قادر است حمام بگيرد و درون زخم را با آب و صابون بشويد در صورتي كه در جراحي معمولي پانسمان درون زخم و تراشيدن زخم لازم مي باشد.

ميزان بازگشت در هر دو شيوه جراحي و ليزر مساوي است و تقريبا  10% احتمال بازگشت است ولي اگر پس از جراحي با ليزر و بهبود زخم پوست قسمت عمل با ليزرهاي از بين برنده مو تابش بگيرد ميزان بازگشت به 2% تقليل مي يابد.

 

سفارش پس از عمل كيست مويي

بيماراني كه جراحي انجام داده اندد و پس از سلامتي مناسب  مي باشد كه هنگامي آن بافت ترميم شد از ليزرهاي از بين برنده بافت ريشه مو بهره بگيرند زيرا تا تعداد ريشه هاي مو در آن محل كمتر شود. اين يك مزيت ليزر است به همين دليل ما براي بيماران  خود پس از عمل جراحي هنگامي كه بهبود يافته اند چند جلسه با ليزرهايي كه بر روي ريشه مو و فوليكول مو اثر دارند به كار مي بريم، در نتيجه موي ديگري رشد نمي كند و احتمال بهبودي كه غالبا در جراحي 90% است به 95 تا 97% افزايش مي يابد.

متاسفانه اين بيماري شيوه پيشگيري ويژه و مخصوصي ندارد.

 

درمان ، معالجه و جراحي كيست مويي با داروهاي گياهي

در حقيقت درمان اين بيماري جراحي است و تا هنگامي كه كيست داراي مو با حاشيه اي از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بيماري خود را به صورت بازگشت هاي دوباره توام با ترشح چرك و درد نشان خواهد داد و پس درمان داروئي مقامي در درمان سينوس مويي نخواهد داشت.

 

كيست مويي يا پيلونيدال بازگشته

در نمونه هايي كه در مدت عمل جراحي بافت كيست به صورت كامل برداشته نمي گردد و يا اينكه پس از جراحي موهاي قسمت موردنظر با ليزر نابود نمي گردد احتمال بازگشت بيماري است.

در شيوه هاي سنتي درمان كيست مويي بازگشتبيماري خيلي زيادتر است در صورتي كه به آساني مي توان با سوزاندن ريشه موهاي موجود در قسمت موردنظر عمل جراحي احتمال بازگشت بيماري را تا ٩٠٪ پايين آورد بنابراين مناسب ترين شيوه براي درمان موارد بازگشت بيماري در مرحله نخست بهره گيري از ليزرهاي سوزاننده مو است.

 

نتيجه گيري در درمان كيست مويي

در هر حالت درمان اين بيماري در هر مرحله، جراحي است، به هيچ وجهي درمان دارويي در كيست موئي به هيچ نحوي درست نيست الا زماني كه به عنوان كار كمكي لحاظ شود، كه جراحي صورت گرفته و يا بعد از اينكه جراحي صورت مي گيرد به منظور آماده كردن بيمار آنتي بيوتيك و پس از عمل نيز آنتي بيوتيك تجويز مي گردد اما خود آنتي بيوتيك به عنوان درمان قطعي به هيچ وجه موردي ندارد. بايست درمان جراحي انجام شود همان طوري كه از صدها سال قبل عمل جراحي با شيوه برداشتن توده و دوختن زخم حاصله انجام مي پذيرفت، ولي در كل جراحي كيست مويي به صورت باز ويا به صورت بسته با نظر جراح انجام پذير است به به طور قطع نميتوان براي همه از يك روش استفاده كرد با توجه به تجربه حاصله در اين باره امروزه با بهره گيري از ليزراين جراحي به آساني وبا درصد موفقيت بالا انجام پذير است.

 كيست مويي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.