نشانه هاي بواسير

۷ بازديد

3-سومين علامت و نشانه هموروئيد يا بواسير، درد است. درد از علائم اصلي و ثابت بيماري هموروئيد يا بواسير است كه تقريبا در ۴۰ % بيماران، به ويژه در موقع دفع مدفوع ديده مي شود. كناره هاي مقعد به خاطر التهاب مخاط راست روده و پوست به آساني صدمه مي بيند. در هنگام زور زدن، حركت مدفوع در روده، انجام تنقيه و برخي مواقع استفاده از شياف هاي آنتي هموروئيدي هم مخاط راست روده به راحتي صدمه ديده، كناره پسين كانال مقعد ترك بر مي دارد.

 1-خونريزي موقع اجابت مزاج شايعترين علامت هموروئيد يا بواسير است كه بعد از دفع مدفوع سفت به وجود مي آيد و به صورت قطره قطره روي كاسه توالت خون چكه مي كند.

2- دومين نشانه بارز هموروئيد يا بواسير خارج شدن يا بيرون زدگي توده از مخرج بيمار است، برخي مواقع بعد از زور زدن زائده اي از مخرج بيمار بيرون مي زند كه گاهي خود به خود به درون مي رود و گاهي بيمار خودش مجبور است آن را با دست موقع شستشو به درون مقعد هدايت كند و در مواقعي نه خودش به درون مي رود و نه با دست مي شود آن را به درون هدايت كرد بلكه اين زايده در بيرون باقي مي ماند و منجر به درد مي گردد، كه در اين وضعيت اخير بيمار بايد هر چه زودتر به جراح رجوع كند. در ۳۵% نمونه هاي خونريزي به خاطر حركت جرم سفت مدفوع در موقع اجابت مزاج است. گره هاي بيرون شده از ناحيه مقعد در نتيجه اصطكاك با لباس و يا جا انداختن با دست، آسيب ديده، دچار خونريزي مي گردند.

3-سومين علامت و نشانه هموروئيد يا بواسير، درد است. درد از علائم اصلي و ثابت بيماري هموروئيد يا بواسير است كه تقريبا در ۴۰ % بيماران، به ويژه در موقع دفع مدفوع ديده مي شود. كناره هاي مقعد به خاطر التهاب مخاط راست روده و پوست به آساني صدمه مي بيند. در هنگام زور زدن، حركت مدفوع در روده، انجام تنقيه و برخي مواقع استفاده از شياف هاي آنتي هموروئيدي هم مخاط راست روده به راحتي صدمه ديده، كناره پسين كانال مقعد ترك بر مي دارد.

 

انواع بواسير يا هموروئيد

هموروئيدها يا بواسيرها به سه گروه قسمت مي گردند:

1-بواسير يا هموروئيد داخلي

2-بواسيريا هموروئيد خارجي

3-بواسير يا هموروئيد ترومبوزه

 

 

 

نشانه هاي بواسير داخلي

 بواسيرداخلي در بيشتر موارد دردي ندارند، فقط نشانه آنها خونريزي با بيرون زدن توده و زايده از ناحيه مقعد است.رايج ترين نشانه بواسير داخلي ديدن رگه هاي خوني به رنگ قرمز روشن به روي مدفوع ودستمال توالت ويا چكيده شدن خون بروي كاسه توالت بعد از دفع مدفوع است. ساير نشانه هاي بواسير داخلي به شرح زير است

خارش: اكثرا جزء علائم بواسير خارجي مي باشد، چون اين عارضه غالباً با ترشح مخاط همراه است كه باعث تحريك پوست مقعد و در نتيجه خارش مي‌شود.

سوزش پوست: بواسيرهاي بزرگ بيرون زده از مقعد چون با ترشح مخاط همراه هستند، تحريك و سوزش ملايم پوست را به دنبال دارند.

احساس ناراحتي: گاهي بيمار پس از دفع مدفوع احساس مي‌كند كه تخليه كامل صورت نگرفته است. اين احساس ناراحت كننده از برجستگي بواسير در بخش انتهايي روده بزرگ و مجراي مقعدي نشأت مي‌گيرد. در كل هر چه هموروئيد بزرگ‌تر باشد، ناراحتي بيمار بيشتر است.

 

درد: اكثر هموروئيدها دردناك نيستند، اما بواسيرهاي بزرگ بيرون زده از مقعد، در صورت ورم كردن و فشرده شدن توسط عضله‌هاي كنترل كننده مقعد، دردناك مي‌گردند. درد شديد گاهي نشانه‌ي نرسيدن خون به هموروئيد (بواسير مختنق) است كه بايد به سرعت درمان شود.

درد و خونريزي راست روده و تغيير يافتن عادت‌هاي روده‌اي كه مدت زمان زيادي از آن نگذشته است از علائم سرطان مقعد، راست روده و روده بزرگ نيز به شمار مي‌روند. در صورت مواجه شدن با اين علائم، به ويژه اگر بيش از ۵۰ سال داريد يا در خانواده سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد، حتماً در اولين فرصت به پزشك مراجعه كنيد تا بهترين درمان بواسير و يا مشكل ديگري كه ممكن است به آن مبتلا باشيد را برايتان تجويز نمايد.

 

نشانه هاي بواسير خارجي

 

 

بواسير خارجي كه توام با درد و لمس زايده حساس در ناحيه مقعد هستند كه برخي مواقع باعث خونريزي زير جلدي گشته و موجب درد شديدي مي گردد، در اين وضعيت ضروري مي باشد هر چه سريعتر به پزشك جراح مراجعه كنيد.

سوزش و خارش مقعد و كناره هاي آن در نتيجه اثرگذاري ترشحات غده مخاطي روده بزرگ بر اعصاب حسي اين ناحيه است. به دنبال پايين افتادگي طولاني گره ها، كشيدگي اسفنكتر (ماهيچه تنگ كننده) مقعد كاهش يافته، گاز و مدفوع آبكي به طور غير ارادي بيرون مي آيد. اين روند باعث تحريك و التهاب مزمن پوست و برخي مواقع پوسته دادن لايه بالايي آن مي گردد.

 

انواع درجات بواسير

حال كه با بواسيريا هموروئيد داخلي وخارجي آشنا شديد ميتوان نسبت به شدت آنها بواسير يا هموروئيد را به 4درجه تقسيم كرد

بواسير درجه يك: در اين حالت بالشتكهاي بواسيرهنوز وخيم وعارضه دار نشده اند واز مخرج خارج نمي شود و تنها علامتش دفع خون قرمز مي باشد وفرد بيمار دردي ندارد

بواسير درجه دو: دراين حالت بالشتكهاي بواسيراز مخرج خارج مي شود ولي خود به خود جا مي رود.

بواسير درجه سه: درمرحله سوم بالشتكهاي بواسيراز مخرج خارج مي شود ولي خود به خود جا نمي رود بلكه با دست جا مي رود

بواسير درجه چهار: ودر نهايت دراين مرحله بالشتكهاي بواسيرهميشه در خارج مخرج است و جا نمي رود. واحساس نا خوشايندي را براي فرد بيمار به همراه دارد

بواسير

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.